Hyte-työ banneri

Hyte-työ bannerikuva

Sisältöjulkaisija

Kulttuuritoiminnan keinoin tapahtuva hyvinvoinnin ja terveydenedistämistyö on yhä vahvempaa Pohjois-Savossa

Kulttuurilla on tärkeä merkitys osana hyvinvoinnin ja terveydenedistämistyötä, sillä kulttuurista ja sosiaalista pääomaa lisääviä palveluja tarvitaan erityisesti silloin, kun uhkana on sosiaalinen syrjäytyminen, eristäytyminen yhteiskunnasta, yksinäisyys, mielenterveydelliset haasteet tai tarve lisätä elämän merkityksellisyyden tunnetta. Kulttuuri onkin viime vuosina tullut yhä vahvemmaksi osaksi kuntien hyvinvoinnin ja terveydenedistämistyötä, minkä osoittaa myös terveydenedistämisaktiivisuuden eli TEAviisarin kulttuurin tulokset vuodelta 2021.


Hyvinvoinnin ja terveydenedistämistyön suunta kulttuuritoiminnassa on parantunut Pohjois-Savossa kahden vuoden aikana verrattuna tilannetta vuoden 2019 tilanteeseen tarkasteltaessa TEAviisarin (www.teaviisari.fi) kulttuurin tuloksia. Verrattaessa Pohjois-Savon tilannetta suhteessa vertailualueisiin eli Etelä-Savon, Pirkanmaan, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan, Keski-Suomen ja koko maan tilanteeseen, terveydenedistämisaktiivisuus kulttuuritoiminnassa on Pohjois-Savossa paras (73). Kokonaispistemäärä 73 on vielä parannettavaa alueella, mutta lähellä ollaan hyvää tulosta, jonka saa pistemäärällä 75-100. Kaikkia hyvinvointialueita verrattaessa Kymenlaakson alue saa parhaimmat kokonaispisteet eli 77 pistettä, joka on hyvä tulos.


Pohjois-Savon kunnista hyvän tuloksen saa Kuopio, pisteellä 88. Muissa kunnissa on vielä parannettavaa, mutta mikään Pohjois-Savon kunta ei saa huonoa tulosta.


TEA mittaa keskeisiä organisaatiotason ominaisuuksia, joihin terveyden edistäminen perustuu. TEA muodostuu seitsemästä eri näkökulmasta eli ulottuvuudesta. (www.teaviisari.fi)
Terveydenedistämisaktiivisuuden ulottuvuudet ovat seuraavat:

1.    Sitoutuminen kuvaa strategiatasolla kunnan sitoutumista terveyden edistämiseen. Siinä tarkastellaan terveyden edistämisen näkymistä muun muassa useamman vuoden kattavissa strategia- ja ohjelma-asiakirjoissa sekä toimialan vuosittaisissa talous- ja toimintasuunnitelmissa.
2.    Johtaminen kuvaa ehkäisevän työn ja terveydenedistämistyön vastuun organisointia, määrittelyä sekä toimeenpanoa.
3.    Seuranta ja tarveanalyysi kuvaa vastuuväestöjen terveydentilan ja siihen vaikuttavien tekijöiden seurantaa ja tarveanalyysia väestöryhmittäin sekä niiden raportointia johtoryhmälle ja luottamushenkilöorganisaatiolle.
4.    Voimavarat kuvaa henkilöstön ja muiden voimavarojen mitoitusta ja osaamista.
5.    Yhteiset käytännöt kuvaa, missä määrin kunnassa on sovittu yhteisistä toimintakäytännöistä.
6.    Osallisuus kuvaa kuntalaisten mahdollisuuksia osallistua toiminnan kehittämiseen ja arviointiin.
7.    Muut ydintoiminnat ovat toimialakohtaisesti määritettäviä terveyden edistämisen ydintoimintoja, jotka jokaisessa kunnassa tulisi toteuttaa. Ulottuvuus kuvaa soveltuvin osin toiminnan kattavuutta ja volyymiä. (www.teaviisari.fi)

TEAviisarista saadaan tietopohjaa kulttuuritoiminnan keinoin tapahtuvasta hyvinvoinnin ja terveydenedistämistyöstä ja voidaan arvioida tilannetta kunnittain.  
Kuntien kulttuuritoimintalain (166/2019) tavoitteena on muun muassa vahvistaa väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä osallisuutta ja yhteisöllisyyttä kulttuurin ja taiteen keinoin. Kunnan tehtävänä on järjestää kulttuuritoimintaa ja tämän tehtävän toteuttamiseksi kunnan tulee edistää kulttuuria ja terveyttä, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä paikallista ja alueellista elinvoimaa. Laissa tuodaan esille, että kunnan tulee palveluita järjestäessään ottaa huomioon paikalliset olosuhteet ja voimavarat sekä eri väestöryhmien tarpeet. Kunnan tulee myös arvioida kulttuuritoiminnan toteutumista osana kuntastrategiansa arviointia ja seurantaa sekä osana terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä. Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190166 Luontevasti tämä väestön tarpeiden kartoitus ja seuranta tapahtuu osana kunnan hyvinvointikertomusta ja -suunnitelmaa.


Kulttuurin rooli on aika monessa Pohjois-Savon kunnassa jo suhteellisen hyvä, sillä myös erillisiä kulttuurisuunnitelmia tehdään. Tällöin taiteen ja kulttuurin mahdollisuudet kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä tulevat päättäjille ja toimeenpaneville virkamiehille näkyviin ja ne on myös resursoitava ja raportoitava asianmukaisesti.


Kulttuuri tulisi saada yhä vahvemmin mukaan osaksi hyvinvointikertomuksia ja kulttuuripalveluihin tyytyväisyyden tuloksia tulisi esitellä luottamushenkilöille


Pohjois-Savossa osassa kuntia on jo kirjattu kulttuuritoiminnan tavoitteita osaksi kunnan laajaa hyvinvointikertomusta tai muuhun vastaavaan. Tätä on edistänyt varmasti myös kansallisten kulttuuria koskevien indikaattorien kuten juuri TEAviisarin kehittäminen kattamaan myös kulttuurin toimialan.


Pohjois-Savossa on kuitenkin kehitettävää siinä, että kulttuuri otettaisiin vahvemmin mukaan hyvinvointikertomukseen siten, että yhteenvedossa esiteltäisiin myös kuntalaisten tyytyväisyyttä kaikkiin tai joihinkin kulttuuripalveluihin. Tämä tietysti edellyttää sitä, että kunnassa kerätään aktiivisesti palautetta kulttuuripalveluista. Lisäksi luottamushenkilöille tulisi aktiivisemmin esitellä kuntalaisten tyytyväisyyttä kaikkiin tai joihinkin kulttuuripalveluihin.

Hyvinvoinnin ja terveydenedistämisessä kulttuuritoiminnassa on tapahtunut myönteistä kehitystä Pohjois-Savossa

Kaikilla terveydenedistämisaktiivisuuden ulottuvuuksilla (sitoutuminen, johtaminen, seuranta ja tarveanalyysi, voimavarat, osallisuus ja ydintoiminnat) on kokonaisuutena tarkasteltaessa tapahtunut kehittymistä parempaan suuntaan, mutta näiden ulottuvuuksien sisällä on voinut joku asia myös heikentyä.


Pohjois-Savon vahvuutena on kulttuuritoiminnan johtaminen, jonka mukaan suurimmassa osassa kuntia on sovittu työnjako siitä, mikä hallintokunta koordinoi ja nimetty henkilö koordinoimaan hyvinvointia ja terveyttä edistävää kulttuuritoimintaa kokonaisuutena. Kunnissa on myös virallisesti hyväksytty perusteet, joilla jaetaan tilojen käyttövuoroja kulttuuritoimintaan. Kulttuuritoiminnan johtamisessa kulttuuritoimintaan liittyviä tavoitteita ja resursseja on huomioitu yhä useammin kuntien toiminta- ja taloussuunnitelmissa. Myös sitoutuminen eli kulttuurilainsäädännön, ohjelmien ja suositusten käsittely kuntien päätöksentekotasolla on yleistynyt.


Muutoksia huonompaan suuntaan on siinä, että kahden vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna kunnissa on aikaisempaa harvemmin tehty päätöksiä taiteen prosenttiperiaatteen noudattamisesta tai että sitä olisi sovellettu rakentamiseen liittyvissä investointihankkeissa tai asuinalueen kaavoituksessa.  


Seuranta ja tarveanalyysi toteutuu Pohjois-Savossa heikoiten eri ulottuvuuksista, vaikkakin tilanne on kehittynyt parempaan suuntaan kahden vuoden aikana. Kunnissa tulisi aktiivisemmin esitellä johtoryhmille ja luottamushenkilöille erityisesti kunnan järjestämiin eri kulttuuripalveluihin osallistuneiden määriä ja kulttuuripalveluista saatuja palautteita. Meidän tulisi kehittää seuranta- ja raportointijärjestelmiä kunnissa ja aktivoitua systemaattisen palautteen keruuseen. Seurannan ja tarveanalyysin kehittäminen ei ole ainoastaan kulttuuritoiminnan haaste, se on myös muilla toimialoilla haasteena. Ilman seurantaa ja tarveanalyysiä on vaikea todeta, kohtaako palvelut asiakkaiden tarpeisiin.


Kulttuuri on kuitenkin löytänyt vahvan paikkansa osana pohjoissavolaisten hyvinvoinnin ja terveydenedistämistyötä. Hienoa!

Lähteet:

www.teaviisari.fi
Kulttuuri kunnan toiminnassa 2021 hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta: Kulttuuri kunnan toiminnassa 2021 hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta (julkari.fi)
Houni P, Turpeinen I & Vuolasto J. Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirja. Taiteen edistämiskeskus, Helsinki. Taidetta - kulttuurihyvinvoinnin käsikirja (taike.fi)
Laki kuntien kulttuuritoiminnasta 166/2019.  https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190166


Blogin kirjaili

Säde Rytkönen

Hyvinvointikoordinaattori

Pohjois-Savon HYTE-tiimi

 

Sisältöjulkaisija

Blogit

  1. 7.11.2024 Blogi

    Pohjois-Savossa liikutetaan ihmisiä ihan hyvin

    Julkaistut 7.11.2024

    TEAviisari kokoaa tietoja, jotka kuvaavat kuntien ja hyvinvointialueen toimintaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Tietojen avulla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työn johtamista, suunnittelua ja arviointia. Tulokset ilmoitetaan pisteinä 0–100. Mitä enemmän pisteitä, sitä paremmin asia on toteutunut.

    Vuoden 2024 kuntien liikunnan edistämisen tulokset julkaistiin pari viikkoa sitten. TEAviisarin mukaan Pohjois-Savon liikunnan kokonaisuus toteutuu oikein hyvin. Liikunnan pisteet keskimäärin Suomessa ovat 69 ja Pohjois-Savossa 77. Pohjois-Savon pisteet ovat hieman laskeneet edellisestä vuoden 2022 mittaustuloksesta (82/100), mutta alueemme kunnat ovat silti keskimäärin muuta Suomea paremmin onnistuneet esimerkiksi yhteistyössä eri toimijoiden kanssa useilla eri tavoilla edistämään liikunnan palveluja. Tästä siis hatunnosto ja kiitos kuntien toimijoille ja heidän kanssaan yhteistyötä tekeville.

    Meidän asukkaiden mahdollisuuksia liikunnalliseen elämäntapaan voidaan tukea eri tavoin. Tuskin aina edes huomaamme, että millä kaikilla keinoilla kotikuntamme on auttanut meitä liikkumaan. TEAviisari nostaakin esiin niitä ehkä meille huomaamattomiakin, mutta tärkeitä toimia, jotka tukevat arjessa liikkumista. Tässä alla koottuna helmet ja kehitettävät asiat ja niiden perässä suluissa TEAviisarin pisteet. Lisää tuloksia voi tarkastella vaikkapa oman kunnan osalta tämän linkin kautta: Tulokset - TEAviisari - Terveyden edistämisen vertailutietojärjestelmä 

     

    Kuva: TEAviisari

    Mikä Pohjois-Savon kunnissa siis erityisen hyvin toimii?

    • Meillä kunnat järjestävät seurojen, yhdistysten ja kuntien yhteisiä tilaisuuksia keskustella ja kehittää toimintaa, näitä ovat esimerkiksi erilaiset liikuntafoorumit (99/100).
    • Suurimmassa osassa kuntia on poikkihallinnollinen työryhmä, jossa käsitellään liikunnan edistämistä (97/100) ja kunnissa on liikuntasuunnitelma, liikunnan kehittämisohjelma tai liikkumisohjelma (94/100)
    • Talous- ja toimintasuunnitelmissa on huomioitu erityisen hyvin lasten liikkuminen varhaiskasvatuksessa (95/100)
    • Kunnissa liikunnasta vastaava viranhaltija osallistuu maankäytön suunnittelun prosessiin säännöllisesti (93/100).
    • Kunnat seuraavat hyvin vuorovarauspohjaisten liikuntapaikkojen käyttöä (99/100) ja liikuntapaikkojen käyttö nostetaan esiin hyvinvointikertomuksessa ja luottamushenkilöille esittelyissä (98/100)
    • Kunnat ovat järjestäneet liikkumisryhmiä omana toimintana tai yhteistyössä liikunta- ja urheiluseuratoiminnan ulkopuolisille lapsille ja nuorille (100/100) ja ikääntyneille, joilla on toimintakyvyn rajoitteita (98/100)

    Mitä voisi vielä kehittää?

    • Työn tukena voisi käyttää liikunta- ja liikkumisvaikutusten arvioinnin tarkistuslistaa (46/100) ja kansallista luonnon virkistyskäytön strategiaa 2030 (34/100)
    • Mahdollistaa liikuntatilojen käyttövuorojen jakamista toiseen kuntaan rekisteröidylle yhdistykselle samoilla ehdoilla kuin paikallisille yhdistyksille (esim. 50% vuoron käyttäjistä on paikallisia) (24/100)
    • Vuorovarauspohjaisten liikuntapaikkojen sukupuolista seurantaa (20/100)
    • Kuntien pallokenttien määrää (25/100)

     

    Vuosien 2022-2024 välillä tapahtuneet suurimmat muutokset suuntaan tai toiseen:

    Heikentynyt tulos:

    • Luontoliikunnan edistäminen 92 -> 69
    • Työikäisten liikunta-aktiivisuuden esittely johtoryhmälle 73 -> 60
    • Liikkumisryhmien järjestäminen opiskelun ulkopuolella oleville nuorille 84 -> 69

    Parantunut tulos:

    • Maahanmuuttajien liikunnan edistäminen talous- ja toimintasuunnitelmissa 2 -> 57
    • Seuratoimintaan osallistuvien lasten osuuden raportointi vuosittain 28 -> 77
    • Liikuntapaikkojen henkilöstön ohjeistus energian-, veden- ja materiaalikulutuksen sekä jätteenmuodostuksen ja haitallisten päästöjen vähentämiseksi 56 -> 85
       

    Nämä yksittäiset asiat jokainen omalla tavallaan varmistavat liikunnallisen elämäntavan mahdollisuutta meille asukkaille, mutta toki kokonaisuus ratkaisee ja yhtä yksityiskohtaa ei kannata jäädä tuijottamaan. Pohjois-Savossa on ns. punaisia tuloksia hyvin vähän, suurin osa tehtävälistasta on pääsääntöisesti kohtuullisesti huomioitu. Myös me asukkaat voimme auttaa kotikuntaamme liikunnallisen elämäntavan edistämisessä esimerkiksi osallistumalla liikuntapalveluihin itse, hyödyntämällä kotikunnan tarjoamia liikkumismahdollisuuksia ja osallistumalla seura-, yhdistys- ja järjestötoimintaan ja sitä kautta tekemällä yhteistyötä kunnan kanssa.

    Oman kokemuksesi jokapäiväisestä hyvinvoinnistasi voit kertoa myös kokemuksellisen hyvinvointikyselyn kautta. Vastaamaan pääset tästä linkistä: https://q.surveypal.com/kokemuksellinenhyvinvointikysely2024

     

    Pohjois-Savon kuntien sinnikästä työtä kiitellen ja oman kotikunnan liikuntapalvelujen hyödyntäjä,

    hyvinvointikoordinaattori Marika Lätti

    Pohjois-Savon hyvinvointialue/ HYTE- ja osallisuuspalveluyksikkö

     

    Lähde: Etusivu - TEAviisari - Terveyden edistämisen vertailutietojärjestelmä

  2. 8.10.2024 Blogi

     “Onko tää joku projekti?”

    Julkaistut 8.10.2024

    Nykyinen kuva

    Sanalla “projekti” on usein ikävä kaiku. Mihin projekteja tarvitaan?

    Kohtaamme monia haasteita, jotka kuormittavat sote-palveluita jo nyt, mutta nähtävissä on myös haasteiden mahdollinen lisääntyminen tulevaisuudessa. Tässä muutama esimerkki: väestön ikääntyminen, työkyvyn ja jaksamisen ongelmat, tuki- ja liikuntaelinten ongelmat, liian vähäinen liikunta, mielenterveyden haasteet, yksinäisyys. Näihin haasteisiin meidän on tartuttava; ennaltaehkäisyn keinoin voimme vaikuttaa tulevaisuuden terveyshaasteiden kertymiseen – tai mieluummin kertymättömyyteen. Jos emme ole ratkaisseet näitä haasteita tämänhetkisillä toimilla, eikö meidän tulisi pyrkiä tekemään jotain toisin? ”Hulluus on sitä, että toistaa yhä uudelleen samaa mutta odottaa silti eri tulosta.” (Albert Einstein) 

    Projektirahoituksen turvin voimme suunnata katsetta kohti tulevaa, kun kollegamme kentällä ratkovat tämän hetken pulmia. Otamme käyttöön digitaalisia ratkaisuja ja kehitämme sekä testaamme toimintamalleja, ammattilaisia osallistaen, helpottaaksemme ammattilaisten arkea tulevaisuudessa. Ilman yhteistyötä kehittämistyöstä puuttuisi keskeinen osa – sen varmistaminen, että kehittämistyön tulokset ovat siirrettävissä käytännön työhön ja juurtuvat osaksi toimintaa. 

    Toisaalta arjen työn kiireen keskellä kehittämistyölle on niukalti aikaa. Kun aikaa kehittämiselle on, mahdollistuvat ilmiöiden laajempi tarkastelu, benchmarking, kokeilu ja erehtyminen sekä käytännöistä ja toimintamalleista sopiminen laajemmin. Myös digiratkaisujen käyttöönoton prosessi vaatii oman aikansa ja työpanoksensa, mitä arjen työstä ei välttämättä ole helppoa irrottaa.  

    Arjen ilo ja tuki –projektissa olemme osa hyvinvointialueen hyte- ja osallisuuspalveluyksikköä. Suunnittelemme yhdessä kehittämistyötämme eteenpäin siten, että työmme jää elämään osana yksikön toimintaa projektin päättymisen jälkeen: kehitystyömme on joko sellaisenaan hyödynnettävissä tai sen ylläpidolle on tehty suunnitelma. Esimerkiksi hyte-ohjauksen ja –neuvonnan mallien osalta varmistamme hyvinvointialueen ammattilaisten hyte-osaamisen viemällä koulutuskokonaisuutta hva:n koulutusjärjestelmiin. Digiratkaisun osalta varmistamme pääkäyttäjät hyvinvointialueella ja tuemme vastuun siirtymisessä. Järjestöjen ja kuntien kanssa teemme työtä hyvinvointia ja terveyttä edistävän toiminnan näkyväksi tekemisessä nyt ja tulevaisuudessa.  

    Projektilla on myös alku ja loppu – tulokset on saavutettava määrätyssä ajassa ja ne on raportoitava. Onneksi voimme myös tehdä töitä varmistaen, että tuloksia saavutetaan myös osana jatkuvaa toimintaa projektin päättymisen jälkeen! 

    Blogin kirjoittanut Lilli Martikainen, projektipäällikkö, Arjen ilo ja tuki -projektista

     

     

    Näytä kontekstissa »