29.1.2025
Blogi
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli asiakastyötä ja työtyytyväisyyttä edistämässä
Julkaistu 29.1.2025
Monet hyvinvointialueen ammattilaiset ohjaavat osana työtään asiakkaita myös kuntien, järjestöjen ja muiden toimijoiden hyvinvointia ja terveyttä edistävään HYTE-toimintaan. Toimintaan ohjauksen tavoitteena on parantaa asiakkaiden ja asukkaiden hyvinvointia sekä pitkällä tähtäimellä vähentää sairastavuutta yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kanssa. Monialaisella asiakas- ja palveluohjauksella viitataan siihen, että asiakkaan neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä tunnistetaan tarve eri toimijoiden tarjoamille HYTE-palveluille tai -toiminnalle ja ohjataan hänet niiden pariin. Pohjois-Savo on Suomen sairastavin maakunta – yhteistyö eri toimijoiden kesken on erityisen tärkeää.
Järjestimme jälleen hyvinvointialueen ammattilaisille HYTE-toimintaan ohjaamisesta kyselyn, ja tulokset olivat hyvin samansuuntaiset vuoden 2023 kyselyyn verraten. Kyselyyn vastasi 155 terveydenhuollon ammattilaista ja vastaukset ovat suuntaa antavia.
Eri toimijoiden tarjoamat HYTE-toiminnat ja -palvelut ovat tärkeitä, mutta kyselyn tulosten perusteella niiden tunnettuus ja saavutettavuus ovat yhdessä ratkaistavia haasteita – jopa 44 prosenttia hyvinvointialueen ammattilaista kokee, ettei tiedä HYTE-toiminnasta tarpeeksi. Yleisesti haasteena on tietojen löytymisen ongelmat eri somekanavien ja nettisivujen viidakossa. Esimerkiksi hakukoneemme Google ei mahdollista eri toimintojen selailua vailla selkeää hakulauseketta ja ”googlettamalla” löytää myös vanhentuneita tietoja, sillä sivuja ei aina muisteta päivittää. Tarvetta on siis täsmälliselle tiedolle, josta on nopeasti silmäiltävissä mitä, kenelle, millä ehdoin ja milloin. Tätä tietorakennetta mukailee 13.1.2025 Pohjois-Savossa avautunut Tarmoa.fi-palvelutarjotin.
Haasteet tietojen löytymisestä koskevat kaikkia toimijoita. Ehkä hieman yllättäen kuntien toimintaan ja palveluihin ohjaaminen ei ole yhtä sujuvaa kuin järjestöjen toimintaan ohjaaminen – toki ero oli vastauksissa pieni. Jäämme seuraamaan tilanteen kehittymistä Tarmoa-palvelun avautumisen jälkeen: miten paljon tietojen näkyminen muuttaa tilannetta? Edelleen ohjaamista tapahtuu eniten mielenterveyden edistämisen, liikunnan ja osallisuuden toiminnan pariin, muuttuvatko ohjausmäärät tietojen ollessa helpommin löydettävissä?
Kyselyn perusteella hyvinvointialueen ammattilaiset eivät aina miellä ohjaamista HYTE-toimintaan osaksi omaa työtään, saattavat epäillä sen hyväksyttävyyttä tai omaa osaamistaan sekä verkostojen tuntemustaan. Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa olemme koonneet jo olemassa olevia käytäntöjä yhteen sekä kehittäneet työvälineitä ammattilaisten arjen helpottamiseksi. Toimintamallin sisältämä yksi työkalu on Mitä sinulle kuuluu? -kortti, josta on tulossa hyvinvointialueen ammattilaisille koulutusta, jotta ohjaamista osataan ja uskalletaan tehdä.
Yli 80 % kyselyyn vastanneista ajatteli yhteisen ohjaamisen toimintamallin helpottavan asiakastyötä, ja miltei 60 % ajatteli sen myös lisäävän omaa työtyytyväisyyttään. Toimintamallin käyttöönotto ei siten edistä vain asiakkaiden hyvinvointia, vaan myös työntekijöiden. Tämä on tärkeä huomio yksiköidemme esimiehille.
Tarmoa-palvelutarjotinta kehitetään vuoden 2025 aikana. Voit jo tutustua palveluun, kokeilla sen käyttöä ja antaa palautetta osoitteessa tarmoa.fi. Palvelutarjotin ja monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli on tarkoitus saada ammattilaisten käyttöön huhtikuun 2025 alusta alkaen.